چاپ مرکزی

خدمات چاپ

چاپ مرکزی

خدمات چاپ

چاپ فرورفته یا گود یا هلیوگراور

در روش چاپ گود، نقشها در سیلندر استوانه‌ای شکلی که سطح چاپ شونده است، فرورفته‌اند. این نوع چاپ کیفیت خوبی دارد، ولی هزینه آن نسبتاً زیاد است. دستگاههای رتاتیو چند رنگ که از روش چاپ هلیوگراور یا گود استفاده می‌کنند، چاپ تراکت در چاپ نشریات استفاده می‌شوند و به طور کلی این چاپ برای کارهای چاپی پرتیراژ ، که لازم است کیفیت خوبی داشته باشند، مانند تمبر پستی یا اسکناس ، مناسب است. سیلندر چاپ گود دو نوع است: یا تمام سیلندر ریخته‌گری می‌شود و پس از پایان چاپ، دوباره سیلندر را ذوب می‌کنند کارت ویزیت و برای کار بعدی سیلندر دیگری قالبگیری می‌شود، یا فقط رویة سیلندر، که مقداری ضخامت دارد و نقوش در آن فرورفته‌اند، عوض می‌شود و در هر چاپ فقط این رویه تعویض می‌گردد. 

چاپ برجسته

در چاپ برجسته ، همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، سطح چاپ شونده یعنی نقشی که باید تکثیر شود، برجسته است، در نتیجه این قسمت برجسته در تماس چاپ تراکت با غلتک آغشته به مرکب چاپ، رنگ مرکب را به خود می‌گیرد و سپس به کاغذ منتقل می‌کند. واضح است که سطح برجسته باید معکوس نقش مورد نظر برای چاپ باشد که پس از آغشته شدن به مرکب در وضعیت صحیح روی کاغذ منتقل شود. در حروفچینی سربی برای تکثیر از کارت ویزیت روش چاپ مسطح استفاده می‌شود که در تصاویر زیر با آن آشنا می‌شوید. 

قلمهای حروف سربی در چاپ

قلمهای حروف سربی نسبت به فیلمهای بعدی از معنویت و اصالت بیشتری برخوردار بودند و اثر خوشنویسی قلمهای سنتی در آنها محسوس بود. چاپ تراکت پیشرفت فن‌آوری کم‌کم باعث شد دستگاه حروفچینی سربی از دور خارج شود و جای خود را به دستگاه الکترونیکی بدهد. این دستگاه از طریق عکاسی عمل حروفچینی را انجام می‌داد. در دستگاه الکترونیکی یا نوری نیز در مرحلة اول دیگ ذوب حذف و استفاده از کاغذ حساس متداول شد، ولی هنوز قالب فلزی موجود بود. رفته رفته قالبها نیز برداشته و به جای آن صفحة حروف جایگزین شد کارت ویزیت و با تبدیل شیوة مکانیکی به الکترونیکی در عصر حاضر، کلیة این دستگاهها مجهز به سیستمهای رایانه‌ای شدند. این دستگاهها را بر اساس شیوة ساخت و پیشرفت آنها به سه دسته تقسیم می‌کنند.

سرعت چاپ

بتدریج فزونی یافت، ولی از زیبایی و نفاست کار کاسته شد و طرحهای تزئینی فرنگی و حاشیه‌های آماده‌ای که همراه حروف استفاده چاپ تراکت می‌کردند، به هیچ وجه جلوه و ماهیت و زیبایی صفحه‌آرایی بعضی نشریات چاپ سنگی را که تماماً توسط صنعتگری هنرمند صورت می‌پذیرفت، نداشت و از ارزشهای بصری کتابهای خطی کاسته شد. تقارن همچنان رایج بود، زیرا در سایر زمینه‌های زندگی نیز این تقارن حضور داشت، ولی کم‌کم گاهی نمونه‌هایی کارت ویزیت دیده می‌شد که به طور مثال سرلوحه را در وسط صفحة اول نگذاشته بودند یا تزئینات گیاهی به حالت متقارن استفاده نشده بودند. 

چاپ سنگی در اوایل قرن هجدهم

از آغاز قرن چهاردهم هجری قمری، چاپ سنگی بتدریج منسوخ گردید و روزنامه‌ها به شیوة حروف سربی متحرک به چاپ می‌رسیدند. از تعداد چاپ تراکت عناوین روزنامه‌ها که در دوران مشروطه بسیار فزونی یافته بود، کاسته شد و تعداد نشریات تخصصی افزایش پیدا کرد. طریقة چاپی سربی روش نسبتاً ساده‌ای بود: کاغذ روی صفحه‌ای متشکل از حروف برجستة سربی و آغشته به مرکب. فشرده می‌شد و بر اثر این فشار، حروف بر صفحة کاغذ نقش کارت ویزیت می‌بست. حروفچینی روزنامه‌ها نخست به صورت دستی انجام می‌گرفت، ولی بعده این کار با دستگاههایی که معمولترین آنها «لاینوتایپ» بود.